10 manieren om nieuw talent te vinden
Je groeit als bedrijf en het werk stapelt op maar uiteindelijk stuit je op één probleem: te weinig personeel. Het is echter nog knap lastig om in deze tijd nieuw talent binnen te halen. Wij hebben 10 tips die jou hierbij zou kunnen helpen!
1. Gebruik beeldmateriaal
Teksten kunnen mooi en boeiend zijn, maar soms ook te lang om te lezen. Beeldmateriaal blijft altijd hangen bij mensen. Gebruik foto’s of video’s om meer kandidaten te werven. Er is zoveel meer dat via video kan worden overgebracht dan via tekst. Het doel van de video hoeft niet eens een advertentie te zijn. Laat vooral zien hoeveel plezier er is onder de werknemers binnen het bedrijf. Verzamel alle creatieve geesten van je bedrijf en laat ze je helpen toffe video’s te maken waar iedereen naar wilt kijken. Voor het beste resultaat dien je niet alleen werkfoto’s aan te leveren, maar ook foto’s van bedrijfsuitjes en de borrel bijvoorbeeld.
2. Gebruik je eigen netwerk als ambassadeur
Blije medewerkers zijn de beste ambassadeurs. Laat het personeel je helpen bij het werven van nieuw talent. Op feestjes en andere gelegenheden kunnen medewerkers leuke verhalen over hun bedrijf delen. Wanneer een bekende een positief imago over je bedrijf creëert, zullen mensen er eerder willen werken. Als je solliciteert via een medewerker, ken je het bedrijf ook al. Dit vergroot de kans op een perfecte match. Uiteraard kan je ook bonussen uitkeren aan medewerkers die sollicitanten hebben aangedragen. Vraag ook vrienden en familie of zij een geschikte kandidaat weten.
3. Maak gebruik van de studenten
Studenten zijn de nieuwe talenten voor in de toekomst! Een aantal werknemers met een hoop ervaring op zak is altijd goed om in huis te hebben, maar gebruik maken van studenten brengt ook voordelen met zich mee. Stel je open als plek om stage te kunnen lopen. Help de studenten met het behalen van hun diploma en laat ze tegelijkertijd proeven van het bedrijf, de werkzaamheden en de branche. Een goede band met je afstudeerder kan leiden tot een nieuwe collega. Ga ook vooral langs op Hogescholen. Zij zijn ook op zoek naar een leuke plek om na hun studie te beginnen.
4. Maak gebruik van vacaturesites
Het internet is één van de meest gebruikte kanalen van werkzoekenden. Zorg er voor dat al jouw vacatures te zien zijn op verschillende vacaturesites. Veel kandidaten schrijven zich namelijk in bij die vacaturebanken en ontvangen constant meldingen van vacatures die eventueel bij hen zouden passen. Zo geef je een deel van je werk uit handen, jij hoeft alleen maar de vacatures aan te passen en te plaatsen.
5. Social media
Zet je social media kanalen in om nieuw talent te werven. Ontdek op welk platform jouw doelgroep zich bevindt. Denk hierbij aan Twitter, Facebook, TikTok, Instagram, YouTube en LinkedIn. De laatstgenoemde blijkt vooral een goudmijn voor het vervullen van jouw openstaande vacatures. Door te zoeken op criteria als ‘open-to-work’ of #afgestudeerd kom je al vaak geschikte profielen tegen om te benaderen voor een kennismakinggesprek.
6. Organiseer een evenement
Nodig kandidaten uit voor een evenement bij jouw bedrijf. Denk aan bijvoorbeeld een BBQ, waarmee je op een toegankelijke, laagdrempelige manier de kandidaten kennis kan laten maken met jouw bedrijf en de werknemers. Of verzin iets in de richting van een open dag waarop je een presentatie geeft om een beeld te vormen van jouw bedrijf, de kandidaten kunnen speeddaten met toekomstig collega’s en de dag afsluiten met een informele borrel. Bij zo’n evenement kan jij als bedrijf de kandidaten al eenvoudig screenen en kunnen de kandidaten bepalen of het bedrijf en de functie bij hen past. Bij een goede match tussen beide partijen kan er gelijk een vervolggesprek ingepland worden, ontzettend handig dus!
7. Zoek de doelgroep op de juiste plaats op
Het is van groot belang dat als je adverteert je goed kijkt waar je dit doet. Ga goed na waar de doelgroep dagelijks te vinden is. Welke plek en in welke regio? Hang posters op, ga flyeren of ga het gesprek aan op de juiste plek. Ben je op zoek naar studenten? Ga dan bijvoorbeeld langs op scholen, sportclubs of festivals. Of zoek je naar een oudere doelgroep? Denk dan aan een advertentie langs de snelweg, ga langs bij een winkelcentrum of bezoeken evenementen als banenmarkten en beurzen.
8. Open hiring
Een andere oplossing voor het personeelstekort heet ‘open-hiring’. Dit houdt in dat je kandidaten aanneemt zonder een sollicitatieproces. Er zijn kandidaten die sollicitatiegesprekken als vervelend ervaren, door die drempel weg te nemen vergroot je de kans op nieuwe werknemers. Op deze manier biedt je iedereen de kans voor de functie. Echter zal je wel met een goede inwerktraject moeten werken om te beoordelen of de kandidaat daadwerkelijk geschikt is.
9. Goede vacature tekst
Het lijkt voor de hand liggend, maar een goede tekst kan het verschil maken als het gaat om het werven van personeel. Ik schreef al eerder een blog over vacatures. Kortom, maak de vacature aansluitend op de doelgroep die jij zoekt, zorg voor een korte maar duidelijke beschrijving en wees altijd eerlijk.
10. Wees creatief in het sollicitatieproces
Dit is niet de manier om zo veel mogelijk personeel te werven, maar wel om top talent binnen te halen. Vraag bijvoorbeeld een sollicitatie aan in de vorm van een video of visueel vormgegeven CV. Zo filter je de sollicitanten eruit die er tijd en moeite in willen steken. Dit is een goede oplossing om gemotiveerde en creatieve medewerkers te ontdekken.
Al met al talloze manieren om nieuw talent binnen te halen. Personeel vinden in deze krappe arbeidsmarkt is zeker niet eenvoudig, maar probeer vooral out-of-the-box te denken. Zorg er voor dat je als bedrijf uniek bent en opvalt tussen al jouw concurrenten.
- By: marketing@locuspeople.nl
- Geen categorie
- Geen reacties