Handige tips om je LinkedIn-profiel te updaten

shutterstock_456083359

Handige tips om je LinkedIn-profiel te updaten

Hoe je je linkedin-pagina optimaal kan gebruiken

LinkedIn is opgezet als online, sociaal netwerk wat zich specifiek richt op vakmensen. Deze vakmensen kunnen onderling contacten leggen, zodat zij gebruik kunnen maken van elkaars (zakelijke) netwerk. Een uitgebreid profiel is als het ware een online cv of visitekaartje. Als jij ergens solliciteert, wordt je vaak door je potentiele, nieuwe werkgever opgezocht op LinkedIn. Je mag eigenlijk niet afgerekend worden op wat er over jou online te vinden is maar dit gebeurd wel. Zorg daarom dat je LinkedIn-profiel er netjes uitziet. Daarnaast heeft LinkedIn op dit moment zo’n 260 miljoen actieve gebruikers. Als je bijvoorbeeld een baan of stage zoekt kan je LinkedIn inzetten om in een groter netwerk terecht te komen. Locus People heeft wat handige tips voor je!

LinkedIn is meer dan een cv

Je LinkedIn-profiel kun je zien als een online cv maar toch is er een verschil. Voor het opstellen van je cv moet je goed nadenken over welke informatie je er wel of niet op zet. Je noemt dus alleen relevante werkervaring zodat je cv niet te lang wordt. Je kan je cv ook aanpassen op de functie waarvoor je solliciteert. Bij je LinkedIn-profiel kan dit niet. LinkedIn is bedoeld voor algemeen gebruik. Iedereen kan dit dus zien. Je hoeft op je LinkedIn-profiel minder onderscheid te maken in relevante of niet relevante werkervaring. Denk wel altijd na of je alles wilt noemen (een zomerbaantje van een aantal weken is bijvoorbeeld minder relevant).

Professionele zakelijke profielfoto

Zorg voor een duidelijke, zakelijke profielfoto die professionaliteit uitstraalt. Dit is het eerste wat mensen zien als zij jouw profiel bekijken. Bewaar je vakantiekiekjes en selfies dus voor Instagram. Als je nog geen goede foto van jezelf hebt, vraag dan of iemand deze van je wilt maken. Een LinkedIn-profiel zonder foto spreekt namelijk veel minder aan.

Duidelijke kopregel

De kopregel van je LinkedIn-profiel staat meteen onder je naam. Deze regel is belangrijk omdat deze verschijnt wanneer iemand jou zoekt of wanneer je een bericht stuurt. Daarnaast kan je bepaalde woorden in je kopregel gebruiken waarop jij gezocht wilt worden. Vooral als je op zoek bent naar een baan of stage is dit belangrijk. Wat je veel ziet zijn kopregels als: ‘per direct op zoek naar een nieuwe uitdaging’ . Dit geeft alleen niet aan waar die persoon naar op zoek is of wat deze persoon te bieden heeft. Je kunt 120 tekens gebruiken, gebruik deze dan ook!  Vertel bijvoorbeeld kort wat je doet, welke goede eigenschappen en/of vaardigheden je hebt of wat je kunt toevoegen aan een organisatie.

Samenvatting

Je samenvatting is eigenlijk een uitbreiding van je kopregel. Ook hier geldt dat als je bepaalde zoekwoorden gebruikt jouw profiel hoger in de LinkedIn-zoekresultaten zal verschijnen. Je vergoot zo dus de kans door relevante mensen gevonden te worden. Je kunt ook eventuele specialismen of kennis van bepaalde computersoftware noemen.

Woonlocatie

Ben je op zoek naar een baan en/of stage in het buitenland of buiten je eigen woonplaats? Wijzig dan je je woonplaats op je profiel in de locatie waar jij graag wilt werken. Zo wordt je bereik groter en kom je waarschijnlijk  in andere netwerken terecht die je hier beter bij kunnen helpen.

Opleidingen

De meeste LinkedIn-gebruikers benoemen netjes de opleiding die zij gevolgd hebben. Wat veel mensen echter vergeten is om een omschrijving te plaatsen bij deze opleidingen. Dit klinkt misschien raar omdat voor jou je opleiding heel duidelijk is. Toch is het voor anderen niet altijd duidelijk wat je precies geleerd hebt. Noem daarom bijvoorbeeld een aantal vakken die je gevolgd hebt en benoem ook de resultaten die je behaald hebt (alleen de goede resultaten benoemen natuurlijk).

Wees volledig

Wat voor opleiding geldt, geldt eigenlijk voor alles wat je op LinkedIn zet. Wees volledig! Noem dus niet alleen je werkgevers maar geef ook een korte omschrijving van de werkgever en wat je daar precies gedaan hebt. Dit geeft een veel beter beeld van jouw werkverleden.

Uitgelichte vaardigheden

Een ander groot verschil tussen je cv en je LinkedIn-profiel is dat LinkedIn de mogelijkheid biedt om bepaalde vaardigheden uit te lichten. Onderaan je LinkedIn-pagina vindt je een onderdeel ‘uitgelichte vaardigheden’. Je kunt aan collega’s, studiegenootjes, vrienden en kennissen vragen of zij bepaalde vaardigheden voor jou willen onderschrijven. Deze vaardigheden worden dan uitgelicht op jouw profiel. Zo kun je je vaardigheden dus onderbouwen.

Websites toevoegen (voorbeeldprojecten)

Heb je publicaties of bepaalde projecten waar je trots op bent en die je graag wilt laten zien? Voeg deze dan toe aan je LinkedIn-profiel. Dit kan je doen door websites of links toe te voegen.

Herkenbare URL

Als je je LinkedIn URL wilt gebruiken voor je cv of voor een visitekaartje is het handig om je eigen URL te claimen. Zo kun je een duidelijke, eenvoudige link delen. Dit staat een stuk netter en komt professioneel over. Je eigen URL claimen is niet moeilijk, deze Youtube tutorial legt het voor je uit.

 

Als laatste tip is het ook handig om jezelf even te googelen. Als het goed is, komt nu je LinkedIn-profiel naar boven maar controleer ook meteen of er geen ongemakkelijke content van jou online staat. Nogmaals je mag er officieel niet op afgerekend worden maar een dronken selfie heeft vaak geen positief effect op werkgevers.

WhatsApp met ons!