Verantwoordelijkheden van een bouwprojectmanager
Er zijn veel belangrijke verantwoordelijkheden voor een bouwprojectmanager. Van het toezicht op het budget en de planning tot de coördinatie met leveranciers en onderaannemers, het succes van het project hangt af van het vermogen van de projectmanager om alles soepel te laten verlopen.
In deze blogpost bekijken we enkele van de belangrijkste verantwoordelijkheden van een bouwprojectmanager. Dus als u erover denkt om bouwprojectmanager te worden of als u deze functie al vervult, lees dan verder om meer te weten te komen over wat er nodig is om te slagen!
Wat doet een bouwprojectmanager?
De verantwoordelijkheden van een ervaren bouwprojectmanager omvatten planning, toezicht en beheer van bouwprojecten van ontwerp tot voltooiing.
De bouwprojectmanager moet uitgebreide bouwprojectplannen kunnen maken en het werk van alle bij het project betrokken partijen coördineren en controleren. De manager zorgt ervoor dat deadlines worden gehaald en budgetten worden gevolgd tijdens het bouwproces.
De bouwmanager moet ook een effectief team ontwikkelen om het project op tijd en binnen het budget te voltooien, ervoor zorgen dat gezondheids- en veiligheidsnormen worden nageleefd, goede relaties onderhouden met alle belanghebbenden en alle andere noodzakelijke verantwoordelijkheden uitvoeren voor de succesvolle voltooiing van het project.
Wat zijn de belangrijkste verantwoordelijkheden van een bouwprojectmanager?
Een bouwprojectmanager vereist twee vaardigheden: strategie en uitvoering. Een goede bouwprojectmanager is bedreven in het uitvoeren van locatieanalyses, het plannen van de toewijzing van middelen en het opstellen van kostenramingen. De persoon is ook bedreven in het toezicht houden op het werk van de ploeg op de bouwplaats en het beheren van onderaannemers.
Zonder de juiste hulpmiddelen wordt elke klus moeilijker. Dit kan leiden tot onverwachte uitgaven, materiaal dat niet beschikbaar is wanneer u het nodig hebt, en een hele reeks andere problemen. Om dergelijke situaties te voorkomen, moeten bouwprojectmanagers een goede mix van strategieën en technologieën gebruiken.
De verantwoordelijkheden van een effectieve bouwprojectmanager
Hieronder staan de 9 belangrijkste verantwoordelijke van een bouwprojectmanager.
1. Teambuilding
Bouwprojectmanagers moeten een team van bouwvakkers, onderaannemers en externe verkopers kunnen samenstellen en leiden om projecten te voltooien. Dit vereist uitstekende interpersoonlijke vaardigheden en een vermogen om sterke relaties tussen het bouwteam te bevorderen.
Hoe de taak effectief uit te voeren:
Om sterke relaties met uw team te onderhouden, is het belangrijk om iedereen op één lijn te houden en regelmatig updates te geven. Denk aan het opzetten van teamvergaderingen, e-mails of telefoontjes voor updates, en het plannen van regelmatige check-ins. Het is ook belangrijk om doelen en individuele verantwoordelijkheden vast te stellen, zodat iedereen precies weet wat er van hem of haar wordt verwacht.
2. Bouwaanbiedingen beheren
De belangrijkste taak van een bouwprojectmanager is het biedingsproces, omdat een succesvolle bieding veel inkomsten voor het bedrijf kan opleveren.
Veel bouwaanbiedingen lopen mis, van kleine misrekeningen tot grootschalige problemen zoals het niet verantwoorden van de kosten van een bouwplaats.
Hoe de taak effectief uit te voeren:
Een strategische optie is om een team te bouwen dat zich specifiek bezighoudt met offertes en het aansturen ervan. Het team zou verantwoordelijk zijn voor gedetailleerd onderzoek van klanten en hun eisen, en vervolgens dienovereenkomstig biedingsvoorstellen opstellen. Door deze voorstellen vroeg te versturen, vergroot u de kans dat uw bedrijf eerder in aanmerking komt dan uw concurrenten.
3. Bouwschema’s maken
Bouwprojectmanagers maken de bouwplanning, waarin de mijlpalen en deadlines voor elke fase van een bouwproject staan.
Om effectieve bouwschema’s te maken, moet de manager verstand hebben van bouwprocessen, tijdlijnen en materialen die nodig zijn om de projecten succesvol af te ronden. Managers worden ingehuurd om rampen te voorkomen, zoals ernstige projectvertragingen, die kunnen leiden tot grote financiële verliezen voor bouwbedrijven.
Zelfs als een ervaren bouwprojectmanager het schema plant, kunnen er nog problemen optreden. Bijvoorbeeld, na het creëren van een georganiseerde work breakdown structure (WBS), kan de planning niet worden uitgevoerd als er miscommunicatie is tussen verschillende teams.
Hoe de taak effectief uit te voeren:
Een projectmanager moet een team bouwen dat verantwoordelijk is voor het bewaken van de effectiviteit van hun planning en het vangen van eventuele fouten. Het team moet in communicatie staan met alle andere betrokken teams, zodat ze problemen kunnen identificeren zodra ze zich voordoen. De projectmanager moet ook de bevoegdheid hebben om snel beslissingen te nemen om het project in beweging te houden.
4. Aannemen en beheren van het personeel
Aangezien er in de bouwsector een gebrek is aan geschoolde arbeidskrachten, is het een verantwoordelijkheid van de bouwprojectmanagers om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van het personeel door maatregelen als training op de werkplek.
Bouwprojectmanagers bij kleine tot middelgrote bedrijven hebben een moeilijkere rol, omdat zij niet alleen de huidige werknemers moeten optimaliseren, maar ook moeten meewerken aan het aannemen van de juiste werknemers.
Hoe de taak effectief uit te voeren:
Bouwprojectmanagers moeten een aanwervingsplan maken dat de benodigde vaardigheden schetst en strategieën ontwikkelen voor training ter plaatse. Ze moeten ook over een systeem beschikken waarmee ze de voortgang kunnen bijhouden en follow-up kunnen geven aan werknemers die niet aan de verwachtingen voldoen. Bovendien moeten ze voorbereid zijn om grieven van werknemers te behandelen indien nodig.
Dit zijn enkele van de kritische taken van een bouwprojectmanager die effectief moeten worden uitgevoerd om succes te garanderen. Met de juiste strategieën en technologieën kunnen deze taken met gemak worden uitgevoerd. Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de projectmanager om ervoor te zorgen dat het team te allen tijde soepel functioneert. Als dat correct gebeurt, zal het project op tijd en binnen het budget worden afgerond.
5. Kosten en middelen beheren
Kostenbeheersing is een kritieke taak voor bouwprojectmanagers, omdat het essentieel is om projecten binnen het budget te houden. De manager moet ook een efficiënte methode hebben voor het bijhouden van middelen, van bouwmaterialen en arbeid tot onderaannemers en leveranciers.
Hoe de taak effectief uit te voeren:
De projectmanager moet een systeem creëren voor het bijhouden van de kosten, zodat ze eventuele afwijkingen snel kunnen zien en zo snel mogelijk wijzigingen kunnen aanbrengen. De persoon moet ook een communicatiesysteem opzetten met onderaannemers en leveranciers om ervoor te zorgen dat alle materialen op tijd en tegen de afgesproken prijs worden geleverd. Ten slotte moet de projectmanager op de hoogte zijn van alle wijzigingen in regelgeving en kosten om nauwkeurige ramingen te kunnen maken.
6. Relaties opbouwen met belanghebbenden
De projectmanager moet goed kunnen communiceren met de klant, onderaannemers en andere belanghebbenden bij het project. Ze moeten ook alle partijen op de hoogte houden van veranderingen die hun werk kunnen beïnvloeden.
Hoe de taak effectief uit te voeren:
De projectmanager moet een systeem van communicatie met de belanghebbenden creëren en hen gedurende het hele project op de hoogte houden. De persoon moet ook op de hoogte zijn van eventuele geschillen tussen de verschillende partijen en in staat zijn deze efficiënt op te lossen. Ten slotte moeten zij bedacht zijn op wijzigingen in de regelgeving of de kosten die van invloed kunnen zijn op de voltooiing van het project.
7. Planning en bewaking van het projectbudget tijdens het bouwbeheer
Grondige bouwprojectmanagers ontwerpen uitgebreide projectbegrotingen door te verwijzen naar kosten van eerdere projecten en fouten op te sporen die tot een budgetoverschrijding kunnen leiden.
Bovendien houden zij nauwlettend toezicht op de projectfinanciën (bv. grootboek en debiteuren/betalers), terwijl zij snel wijzigingen aanbrengen om rekening te houden met potentiële risico’s (wijzigingsopdrachten, kostenescalatie door onderaannemers) die tot een overschrijding van het budget kunnen leiden.
Hoe de taak effectief uit te voeren:
De projectmanager moet een controlesysteem opzetten waarmee De persoon wijzigingen in kosten en middelen snel kan volgen. De persoon moet ook een systeem opzetten met onderaannemers en leveranciers dat hen op de hoogte houdt van alle wijzigingen die van invloed kunnen zijn op de prijzen of levertijden. Ten slotte moeten zij op de hoogte zijn van wijzigingen in de regelgeving die van invloed kunnen zijn op het project.
8. Veiligheid en risico’s beheren
De projectmanager moet ervoor zorgen dat de bouwplaatsen zo veilig mogelijk zijn voor al het personeel, inclusief onderaannemers en arbeiders. De persoon moet zich ook bewust zijn van alle risico’s die aan een project verbonden zijn om deze tot een minimum te beperken.
Hoe de taak effectief uit te voeren:
De projectmanager moet ervaring hebben met risicobeheer om projectrisico’s te beheren. een systeem opzetten voor het monitoren van veiligheid en risico’s, zodat potentiële risico’s snel worden geïdentificeerd. De persoon moet ook systemen opzetten om ervoor te zorgen dat al het personeel op de hoogte is van het veiligheidsbeleid op de bouwplaats. Bovendien moeten regelmatig veiligheidsaudits worden uitgevoerd om na te gaan waar verbeteringen mogelijk zijn.
In het algemeen zijn bouwprojectmanagers er verantwoordelijk voor dat een project op tijd, binnen het budget en met maximale veiligheid wordt afgerond. Zij moeten bedreven zijn in het beheer van kosten, middelen, belanghebbenden, budgetten en risico’s om het succes van een bouwproject te waarborgen. De succesvolle projectmanager heeft oog voor detail en kan anticiperen op problemen voordat ze zich voordoen.
9. Toewijzing van middelen en kostenramingen
Een belangrijk onderdeel van de taak van een bouwprojectmanager is het toewijzen van middelen – zoals geld, personeel, materialen en apparatuur – aan de verschillende onderdelen van het project. Dit betekent dat u precies moet weten hoeveel er voor elke taak nodig is en dat u ervoor moet zorgen dat alles van begin tot eind soepel verloopt.
Hoe de taak effectief uit te voeren:
De beste manier om de toewijzing van middelen aan te pakken is door vooraf een gedetailleerd budget op te stellen. Voordat een project van start gaat, moet de bouwprojectmanager bepalen wat er moet gebeuren en hoeveel elk element zal kosten. Dit kan kostenoverschrijdingen helpen voorkomen en bescherming bieden tegen onverwachte uitgaven.
Overige verantwoordijkheden
De belangrijkste verantwoordelijkheden van een effectieve bouwprojectmanager kunnen in het algemeen worden samengevat in dit rapport, maar het is belangrijk op te merken dat aanvullende taken nodig kunnen zijn op basis van de specifieke behoeften van een bedrijf. Bijvoorbeeld, de taken die verwacht worden van bouwprojectmanagers bij bedrijven die gespecialiseerd zijn in woningrenovatie zullen waarschijnlijk aanzienlijk verschillen van die bij bedrijven die zich voornamelijk bezighouden met zware bouwprojecten.
Bouwprojectmanager vaardigheden en kwalificaties
Om in deze functie succesvol te zijn, moet men over verschillende vereiste vaardigheden en kwalificaties beschikken, die hieronder worden opgesomd:
- Bachelor’s Degree in bouwkunde, civiele techniek, bouwmanagement of een aanverwant gebied.
- Ervaring met bouwprojectmanagement met meerdere jaren ervaring in het beheer van verschillende soorten bouwprojecten en/of teams.
- Uitstekende communicatieve vaardigheden; in staat om te werken met onderaannemers, verkopers, belanghebbenden en andere bij het project betrokken partijen.
- Kennis van bouwvoorschriften, bouwprocessen en materialen.
- Ervaring met project management tools zoals Microsoft Office & planning applicaties.
- Om een senior projectmanager te worden, zijn er verschillende manieren om uw opleiding in projectmanagement voort te zetten, waaronder studeren voor aanvullende kwalificaties bij de Association for Project Management (APM), Project Management Institute (PMI), of Chartered Management Institute (CMI).
- Goed begrip van gezondheids- en veiligheidsnormen; in staat om ervoor te zorgen dat al het personeel op een bouwplaats veilig blijft.
- Het vermogen om onderaannemers te beheren en te zorgen voor de tijdige levering van kwaliteitsresultaten.
- Vaardig in budgettering, risicobeheer en probleemoplossing; in staat de gehele levenscyclus van een project van begin tot eind effectief te beheren.
- Het vermogen om duidelijke doelen en doelstellingen voor het project te stellen en sterke relaties met de belangrijkste belanghebbenden te onderhouden.
- Kennis van bouwactiviteiten, zoals bouwprocessen en -apparatuur.
- Moet beschikken over de juiste instrumenten en technieken om succes te garanderen.
Bouwprojectmanager salarisverwachtingen
Het gemiddelde salaris voor een succesvolle bouwprojectmanager, zoals gerapporteerd door Glassdoor salarissen, in Nederland is rond de € 75.000 per jaar. Afhankelijk van verschillende factoren zoals locatie en ervaring van de werknemer, kan dit natuurlijk anders zijn. De functiebeschrijving voor bouwprojectmanager is een belangrijk hulpmiddel bij het bepalen van de verantwoordelijkheden en verwachtingen van de functie.
Ga jij de uitdagingen aan?
Bouwmanagers hebben veel verantwoordelijkheden die ze moeten nakomen om het succes van hun projecten te garanderen. Van het waarborgen van de veiligheid op de bouwplaats tot het zorgen dat het project op schema en binnen het budget blijft, er komt veel bij kijken om van een bouwproject een succes te maken. Bouwprojectmanagers moeten vele petten kunnen dragen en met veel taken tegelijk kunnen jongleren als zij hun projecten van begin tot eind goed willen afronden. Lijkt werken als Bouwprojectmanager jou leuk? Neem dan gerust contact met ons op en bekijk onze vacatures in de techniek.
- By: marketing@locuspeople.nl
- Geen categorie
- Geen reacties